jag drömde att jag glömde bort att gå till jobbet

 

har funderat lite på varför man drömmer på sistone. allt på grund av en artikel i illustrerad vetenskap från 1999.
det konstiga är ju att det är så viktigt för oss att drömma, om man störs under olika drömperioder så påverkar det våra prestationer på olika vis, och att vi är så otroligt sårbara när vi drömmer och sover (inga andra djur sover lika djupt som vi)
Det finns ju så mycket olika teorier om varför vi drömmer, en vanlig är ju att det är ett sätt för hjärnan att bearbeta all information vi fått under dagen. Problemet med den är att det inte finns något skäl till att koppla bort medvetandet. En annan forskare hade en teori om att vi drömmer för att glömma. Det skulle förklara att vi kopplar bort medvetandet, för om vi är vid medvetande när vi rensar hårddisken (så att säga) så glömmer vi det inte. Men det går ju typ att utesluta om man utgår från vad det är vi drömmer. Jag menar, jag tror inte Alicia drömmer om Ironman för att glömma ..
tåls att fundera över.

tankar

säg vad du känner här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bara för att vi vill finnas till

RSS 2.0